Waarom steeds meer merken en organisaties gebruik maken van influencer marketing
Wanneer je in Microsoft Word het woord ‘influencer’ intypt zal je merken dat het programma dit woord nog niet eens heeft opgenomen in de woordenlijst. Dit geeft al aan hoe relatief nieuw het begrip Influencer is in de Nederlandse taal. Steeds meer merken en organisaties maken gebruik van influencers om de communicatie- en marketingdoelstellingen te behalen. Maar wat houdt het nou precies in en waarom werkt dit nou zo goed. In deze blog vertellen we je er graag meer over.
Het idee achter de inzet van influencers
Het begrip influencer kunnen we het beste vertalen naar een bekend (online) persoon met een groot bereik op zijn of haar social media kanalen. Een influencer heeft de capaciteiten om de mening of gedachte van een specifiek publiek de kunnen beïnvloeden. Beinvloeden is dan ook de letterlijke vertaling van het oorspronkelijk Engelse woord ‘influence’. Een influencer heeft een groot bereik op social media en richten zich over het algemeen op een jonge doelgroep die steeds meer online te vinden is.
De reden dat merken en organisaties de laatste jaren steeds meer gebruik maken van influencers binnen hun marketingstrategie heeft alles te maken met bereik. Het bereik van influencers kan uitleenlopen van enkele duizenden tot zelfs miljoenen Nederlandse volgers. Eer zijn zelfs Nederlandse influencers die een wereldwijde achterban hebben. Deze personen zijn een soort levende reclamezuilen waar tegenwoordig gretig gebruik van wordt gemaakt.
De voordelen van Influencer Marketing
Voor organisaties biedt influencer marketing een unieke kans om op een subtiele manier een groot deel van hun doelgroep te bereiken. Zonder nadrukkelijk reclame te maken voor je producten of diensten, kan een influencer de naam van je organisatie laten vallen. De combinatie van het vertrouwen wat volgers in een influencer hebben, het grote bereik en het effect van influencers maakt dat dit een zeer effectieve vorm van reclame kan zijn voor bedrijven.
Nu we inzichtelijk hebben kunnen maken waarom Influencer Marketing zo ontzettend interessant kan zijn voor merken en organisaties helpen we je nog graag een stapje verder. We geven je graag vijf handige tips:
Vijf tips bij het opzetten van je Influencer Marketing
-
Bepaal je doelgroep
-
Reserveer een budget
-
Laat je zien op Instagram
-
Zorg voor geloofwaardigheid
-
Denk ook aan offline