social-media-gebruik-2017-1

Social media gebruik in Nederland

In 2018 is het gebruik van social media in Nederland voor het achtste jaar op rij gestegen. De grootste platformen in ons land zijn nog altijd, Youtube, LinkedIn en Instagram. Maar ten opzichte van 2017 zijn er toch ook wel wat veranderingen zichtbaar. Zo stagneert het dagelijks gebruik van Facebook, terwijl het gebruik van Instagram alleen maar toeneemt. Ook bij verschillend leeftijdsgroepen zien we interessante dingen. Jongeren tot 19 jaar maken het meest gebruik van Snapchat, Youtube en Instagram, terwijl voor ‘ouderen’ Facebook nog altijd het meest gebruikte kanaal is.

Ben jij actief op de juiste social media kanalen?

Social media bestaat in vele soorten en maten met ieder een eigen gebruikersgroep. Als ondernemer wil je uiteraard dat jouw doelgroep op de juiste manier bereikt wordt. Daarom geven we hieronder een beknopt overzicht van de meest gebruikte platformen en hun mogelijkheden anno 2018.

Facebook is nog steeds het grootste social media kanaal. Echter neemt het dagelijks gebruik onder bijna alle leeftijdsgroepen af. Vooral jongeren t/m 19 jaar laten Facebook steeds vaker links liggen. Deze trend was vorig jaar al zichtbaar, maar zet dus door in 2018. De grootste reden die de jongeren geven voor het afhaken is: “er zitten teveel mensen op waar ik niks mee heb”. Daarnaast geven ze aan Snapchat en Instagram gewoon leuker te vinden.

Youtube is een goede tweede maar heeft minder dagelijks actieve gebruikers dan Facebook (zo’n 2.2 miljoen). Echter wordt dit medium ook anders gebruikt dan bijvoorbeeld Facebook. Facebook werkt met een algoritme en als je niet actief bent, is de kans aanwezig dat je iets mist. Youtube wordt veel meer als een zoekmachine gebruikt waardoor video’s makkelijk zijn terug te vinden wanneer een gebruiker deze nodig heeft.

Instagram groeit in het gebruik bij alle leeftijdsgroepen. De groei is het grootst onder jongeren t/m 19 jaar. 73% van het gebruikt Instagram. In de leeftijdscategorie 20-39 jaar is dit 46% en voor de leeftijdscategorie 40-64 jaar 22%. Van de 65 plussers gebruikt 9% Instagram. Omdat je op Instagram kunt adverteren via Facebook, kan dit kanaal makkelijk een goede aanvulling zijn op je toch al lopende Facebook strategie. Hou er wel rekening mee dat je beeldmateriaal ‘key’ is.

Snapchat wordt vooral door jongeren tot en met 39 jaar gebruikt. Nederlanders ouder dan 40 jaar (< 7%) zijn nauwelijks actief op dit platform. Voor de jongeren t/m 19 jaar is Snapchat zelfs het meest gebruikte platform. Bij de leeftijdscategorie 20 – 39 jaar staat Snapchat op de vierde plek, achter Facebook, Instagram en Youtube.

Linkedin is vooral populair in de leeftijdscategorie 20 – 64 jaar, gemiddeld 41% van de Nederlanders in deze leeftijdscategorie is actief op Linkedin. Echter komt het dagelijks gebruik van dit platform onder geen enkele leeftijdscategorie boven de 5% uit.

Twitter is voor het tweede jaar op rij gedaald in het aantal gebruikers. Twitter springt er onder geen enkele leeftijdscategorie echt uit. De groep 20 – 39 jaar gebruikt Twitter het meest, zo’n 26%. Echter is het dagelijks gebruik bij deze doelgroep nog geen 10%.

Pinterest wordt het meest gebruikt door de leeftijdscategorie 20 – 39 jaar (30%). Van de jongeren t/m 19 jaar en de leeftijdscategorie 40 – 64 jaar geeft 20% aan Pinterest te gebruiken. Omdat Pinterest niet werkt met een algoritme zoals Facebook en Instagram, is het echter wel een makkelijker te onderhouden platform. Wanneer je de juiste zoektermen gebruikt bij jouw ‘Pins’, is de kans groter dat deze gezien worden, ook al heb je deze al een maand geleden ‘gepind’. Dit is een voordeel ten op zichten van Facebook en Instagram waarop je eigenlijk dagelijks actief moet zijn om de interactie aan te kunnen gaan met je volgers.

1
×
Hallo, hoe kunnen wij je helpen?